De är inmönstrade!

För ett bra tag sedan så importerade en god vän till mig två salukis från Iran. De två hundarna var jämngamla, men inte släkt och de fick heta Efi och Abraca.

Problemet när man importerar från Iran, är att man inte får med någon stamtavla på dem, i alla fall ingen som godtas av SKK och därför måste hundarna bli inmönstrade för att få bli registerade. Det har registrerats en del iranska salukis här i Sverige förut och därför tänkte Viktoria försöka få även de här två inmönstrade. Det var inget snack om saken, hundarna ser ut som salukis, beter sig som salukis och är allmänt underbara. Jag träffade dem vid två olika lure coursing-tävlingar och har väl mest fallit för tiken, Efi. Abraca är visserligen skitsnygg, men så vild! Sådär vild som unga hanhundar absolut kan vara, men som blir lite mycket för min smak. Jag kommer nog falla mer pladask för honom när han blir äldre och kanske lugnar sig i alla fall liiiite.

Hur som helst.
Det blev lite problem. Salukiringen tyckte nämligen inte alls att de här två hundarna skulle mönstras in. Enligt dem fanns inget behov av ”nytt blod” i rasen och dessutom är Abraca brindlefärgad och Efi har syskon som är brindle. Folk har en viss tendens att lite fånigt nog ta för givet att alla brindlefärgade salukis är blandraser.

Salukiringen fick sedan stöd av SvVK och det hela gick vidare till SKK. De i sin tur tyckte inte alls att salukiringen hade rätt. Salukiringen har ju varit positiva till inmönstring av iranska salukis förut och nytt blod behövs alltid. Brindlefärgen är dessutom inte förbjuden på saluki, utan bara ”inte önskvärd”.

Eftersom SKK tyckte att de skulle få mönstras in så tog Viktoria de två hundarna till en utställning där en domare kunde kika på dem för att se om han också tyckte att de såg ut som salukis. Den utställningen ägde rum idag och för en liten stund sedan fick jag ett telefonsamtal från en väldigt glad Viktoria som berättade att domaren inte alls hade tvekat på att se dem som salukis.

Det har tagit tid, det har varit nagelbitande, irritation, glädje, suckar och mycket energikrävande. Och det bara för mig. Jag har ändå inte lagt ner allt arbete på det här som Viktoria gjort. Jag avundas henne inte, men är otroligt glad för att hennes hundar äntligen får räknas som salukis även hos SKK.

Äntligen! Åh vad jag längtat efter att få skriva det här blogginlägget.

14 Responses to De är inmönstrade!

  1. Fanny says:

    Finns så mycket konstiga åsikter där ute.. att det tex inte behövs nytt blod låter ju helt åt skogen!

    • Ninni says:

      Visst gör det! Det lustiga är att salukiringens motivering var ”Vi har inte haft problem med hög inavelsprocent de senaste 10 åren”, meeen om man läser i RAS-dokumentet stå står det ungefär (kommer inte ihåg exakta orden): ”Tidigare hade vi problem med hög inavelsprocen men tack vare importer har det blivit bättre och vi har inte haft några problem de senaste 10 åren”. Typ så. Grejen är att det just nu är helt jäkla hysteriskt med just brindlefärgen. Folk går runt som galningar och tycker att man ska förbjuda avel på alla brindlefärgade och dess släktingar osv, för de är helt övertygade om att salukis med brindlefärgen är blandraser. De skiter i avelsbasen, de skiter i om hundarna ser ut som salukis, beter sig som salukis osv, de skiter i att det finns salukis som HAR problem med lite allt möjligt som inte dessa importer har, de är så fruktansvärt rädda för en eventuell blandras att de tappar allt vett de har. Jag förstår mig ärligt talat inte på det.

  2. Va glad jag blev nu… Han ( den vilda hanen) ser sååå fin ut, vilka ögon han har !!

  3. Ann-Charlotte Mellström says:

    Fantastisk fin! Och härliga vilda ögon (inte galna) som falkögon nästan.

  4. Så härligt, vackra hundar 🙂

    • Ninni says:

      Ja jösses, det kändes verkligen som en stor lättnad att allt gick fint nu, och då är det ändå inte jag som lagt ner allt jobb på att få dem reggade.

  5. Gud vad fina saluki, du skriver verkligen så man får upp ögonen för rasen 😉
    Men vad är inmönstra? 🙂

    • Ninni says:

      Tack! 😀 När man tar en saluki från ursprungsländerna så får de inte med någon stamtavla som SKK godkänner. Därför måste man få okay att ta dem till två domare som kollar på hundarna och godkänner dem som salukis. Nu togs de här två hundarna till en stor SKK-utställning där två domare som av många anses som ”vinthundsexperter” tittade på dem (den ena är salukiuppfödare). Sedan antecknade de tillsammans vad de ansåg om hundarna och så ska det skickas in tillsammans med lite andra papper till SKK så är de registrerade som renrasiga salukis. Det är absolut inte möjligt inom alla hundraser, men hos just saluki kan man göra så 🙂

  6. sofie says:

    Ibland blir man så trött. Brukar få höra av min vän som har saluki att det finns människor i saluki världen som absolut inte vill ha med iranska hundar eller öken salukis att göra. Men det är väl ändå det rätta ursprunget kan man tycka. Helt rätt att SKK gick in och sa att det var åt skogen. Nu är det nog lite kalabalik i salukivärlden kan jag tro. Men ibland är det bra att röra om lite 😉

    • Ninni says:

      Vem är din vän? 😀 Men jo, det är väldigt vanligt.. Det lustiga är att människorna som säger det i princip alltid står och säger att salukin är oförändrad och ser ut som den alltid gjort. Men de där från ursprungsländerna, det är inte riktiga salukis, för de ser inte ut som riktiga salukis 😉
      Det är nog helt riktigt vääldigt blandade åsikter nu. Det kan bli kul och behövs nog :p Jag är i alla fall extremt säker på var jag står i frågan om salukis från ursprungsländerna. Lite därför som jag ser till att skriva om det också, för jag vet att många ser vad jag skriver och vet vem jag är och då kan det behövas, så att omvärlden inte bara får höra vad de negativa har att säga.

  7. Ah, tackar för den mer utförliga förklaringen – som sagt, då har man lärt sig nåt nytt igen då. =)
    Själv gillar jag ju det som är lite udda o annorlunda och färgen på hanen är ju bara för läcker! =)
    Grattis till alla inblandade – trist att det skulle behöva ta sån tid, energi osv först.
    =)
    /Katja

Lämna en kommentar