”Oj, blev du rädd, stackars dig!”

Varje dag verkar man se dem, de där missuppfattade hundarna. När man tittar sig noga omkring så är det faktiskt skrämmande att se hur förbannat usla många är på att läsa av sina hundar.

En hund får syn på en annan under promenaden. Hunden går och spänner sig, stirrar på den andra, helfokuserad, skakar nästan i kroppen för att den är så spänd och går så i ungefär 20-30 meter. Vid själva mötet flyger hunden mot den mötande med ett vrålande morr och ägaren säger ”Nej, fy, sådär får du inte göra dumma hund! Vad gör du!?”. Under 20-30 meters promenad har ägaren inte ens tittat på sin hund, inte brytt sig om att ens försöka få kontakt med den, inte göra någonting alls förrän den gör själva utfallet. Eller så säger de ”Nejmen åh, vill du leka?!”…

En hanhund piper som en tok när han ser en tik i en rastgård. De pratar med ägaren, går in, hanhunden spänner upp sig, piper, viftar på svansen och springer sedan efter tiken i full fart, ”Här ska det paras!” verkar han tänka. Troligtvis är det den enda tanken som snurrar runt, runt i skallen på honom där han jagar tiken. Visserligen vänder hon sig om och skäller ibland, men sedan fortsätter hon springa när hanen inte lyssnar. De stirriga ögonen och låga kroppshållningen säger dock det mesta om hur hon känner sig. ”Se så roligt de har!” utbrister ägarna.

En hund träffar en annan hund. De får hälsa. Ena hunden gör en lekinvit, den där klassiska där de lägger ner frambenen och ”bugar” för att sedan, eventuellt, putta till den andra hunden med huvudet för att få igång den lite. Den andra hunden backar ett halvt steg, för att sedan kunna hoppa fram och själv göra en lekinvit. De är så glada båda två, höjda öron, viftande svansar, kroppar som inte är spända av någon annan anledning än för att parera eventuella puttar och sedan kunna springa. Hunden som ville backa ett halvt steg för att hoppa framåt hinner dock inte mer än ta just ett steg bakåt innan ägaren utbrister ”Men åh, du behöver inte vara rädd!”

En hund ligger hemma och tuggar på benet den precis fått, lite stressad eftersom den vet att allt den får kan ryckas bort och försvinna precis när som helst. Även den här gången närmar sig någon. Hunden inser att benet kommer försvinna, men med en morrning kanske den får vara ifred med sitt ben ändå. ”Jävla aggressiva hund!” ryts åt hunden innan ägaren hugger tag i nackskinnet och sliter benet från hunden. Inte heller den gången fick hunden vara ifred och slappna av någonstans.

Ibland är jag väldigt tacksam för att jag fått möjligheten att bo på kennel med många hundar och därmed ha kunnat studera många hundar i flock. Jag gillar att jag pluggat hund, att vänner sagt åt mig när jag gjort något tokigt, att det finns föreläsningar på nätet som man kan kolla på och att information är så otroligt lättillgängligt tack vare internet, så att man faktiskt kan lära sig mer.

Jag önskar bara att alla spända ägare med ”problemhundar” kunde ta ett steg tillbaka, fundera, reflektera och iaktta en stund istället för att flamsa runt, ryta på sina hundar eller bara sätta dem i stressade situationer helt i onödan.

16 Responses to ”Oj, blev du rädd, stackars dig!”

  1. Erika says:

    Skitbra skrivet!!!
    Man önskar precis som du säger att fler ville läsa på ordentligt! Är helt sjukt hur många hundar som missuppfattas och blir behandlade på helt fel sätt.
    En gång så mötte jag en tjej med 5 hundar. En ung tik hon hade var skiträdd, det syntes på hela hunden, så när hon tyckte att vi kom för nära så gjorde hon ett ufall. Så jag stannade och vek av. Eftersom jag såg att hon var skiträdd. Ägaren till denna hund, dänger ner henne och säger sedan till mig; du får ursäkta, hon är lite dum i huvudet.
    Ja tacka fan för det tänkte jag och gick.. Det är helt hemskt.. Och till råga på allt driver denna människa ett hunddagis, kan man bli mer mörkrädd?..

  2. Just igår blev jag och Polly mobbade av en hund och hennes ägarinna. Vi var på ett träningsspår i skogen och Polly var kopplad när plötsligt kommer en stor unghund springandes fram till oss. Jag ser att Polly blir rädd och släpper kopplet så att hon kan springa iväg och rädda sig för ingen hund kan hinna ikapp henne. Jag försökte ställa mig emellan dem och skrek nej till monstret men hon var uppslukad med jakt. Hon är så stor och agressivt inställd att Polly gör ett varv och kommer springandes och pipande tillbaka till mig och söker skydd. Jag lyfter henne i armarna, hon skakar, jag vänder ryggen till hunden och går bort. Ägarinnan försöker få tag i hunden och stoppa den från att springa efter oss. Samtidigt skriker hon till mig ”men hon är inte aggressiv!” Jag svarar ”vad spelar det för roll, min hund är rädd”. Då skriker hon till mig ”näää, det är hon inte, hon vill bara leka! Du känner inte hundar!” Jag önskar jag hade ett gevär…

    • Ninni says:

      Men fy… Har man så dålig koll på sina hundar ska man ju absolut inte ha dem lösa… och att sedan inte ens lyssna på ägaren till mötande hunden!

  3. Jag var världens mest trista hundägare häromveckan när jag avbröt en hysterisk whippets framfart. Den hade gått över helt i jakt och lille Sam försökte förtvivlat springa ifrån. Det var inte kul längre. Så gick jag in och avbröt, stoppade whippeten, och sade till ägaren att dessa hade lekt klart, hon muttrade något surt och gick iväg…

    Min första egna hund, min aussie Loke, fick sin on/off-knapp (som jag hade lyckats få till riktigt bra, noggrann träning från dag 1) helt förstörd då han var tvungen att vara på hunddagis en tid. Jag misstror idag alltid dagispersonals kompetens… Och själv var man ju lite grön på beteenden då och såg inte de tidiga signalerna på stress och var godtrogen att det som utlovades avseende egen box, vila etc stämde. Nu, efter typ två år av träning för att försöka återställa det som blev förstört, kan jag åka kollektivtrafik med honom igen utan att han skriker och travar runt på stället som en osalig ande. Men lika bra passivitet som jag hade från början får jag kanske aldrig tillbaka. Och han blev väldigt sensitiserad avseende andra hundar, för det visade ju sig att han fått hälsa hejvilt på alla hundar, varit en välkomsthund på dagiset pga sitt trevliga sätt mot allt och alla. Så det var ju hans jobb… Han kunde inte se en hund 50 meter bort när vi precis plockat honom ur dagiset. Frustrationspip, skall, kasta sig i kopplet, helt blockerad. (Från att ha haft den där hunden som man bara lugnt passerade andra hundar med även om de var på samma trottoar och den andra hundägarens hund själv levde rövare i kopplet). De flesta trodde (och tror) han var aggressiv. Idag är vi kanske nere på 10 meter och inte alla hundar och han blir aldrig helt blockerad längre. Men så jävla onödigt. Hoppas fler hundägare förkovrar sig i hundspråk och hundträning (och inte nöjer sig med det som matas till en i TV-rutan) samt att utbildningar inom hund sätter ribban högt på vad man ska kunna.

    • Ninni says:

      Men fysjutton vad trist! 😦 Jag hoppas verkligen att allt löser sig så småningom med det där…

    • Det gäller att veta vad man har i kopplet… & att veta att vintisar kan gå in i jakt-mode… tråkigt att whippetägaren inte hade mer koll.
      Trist att läsa om din stackars Loke, hoppas det fortsätter gå åt rätt håll… så onödigt att det skulle behöva bli så bara pga de brustit i sitt ansvar gentemot din hund.
      Men det är skrämmande vilken dålig kompetens det är på många av hunddagisen.
      Tänk om alla insåg vilken stress det är (kan vara) för hundarna på hunddagis, långt ifrån nåt som passar alla individer. Lägg sen till om de har personal som inte har vett/kunskap att behandla dem bra. Jag får så ofta höra av bekanta som har hundar på dagis att det tycker det e sååå kul o trivs så bra – och sen i nästa andetag klagar de på att hundarna är helt slut när de kommer hem & att de bara sover. Kanske inte så konstigt om man bara tänker efter.

  4. *trycker på stora GILLA-knappen* ❤
    Som alltid har du så rätt i det du skriver… å jag blir alldeles varm o fluffig inombords när folk är så kloka. =)

    Har tyvärr sett många här i krokarna som är de sista människor som borde få ha med hundar att göra – som just driver hunddagis. Vi har 3 st bara i våra krokar.
    Ja visst är det trist med folk som inte förstår hundar… alla dessa underbara individer som aldrig kommer till sin rätt, eller som -ännu värre- får ett rent förjävligt liv. =/
    Min egen lilla Vippefjant har ju varit startlågan i många diskussioner med hund folk som har ansett honom kaxig, aggressiv, hanhunds-spännig och jag vet inte allt…. när han i själva verket är rädd/osäker osv.

    • Ninni says:

      Tack! 😀
      Alltså.. egentligen, borde det inte gå att anmäla folk eller på något sätt få stopp på de som driver hunddagis och är allmänt okunniga och dumma?

      • Då måste det typ kunna bevisas att hunden farit illa pga dagispersonalen. Att en hund ”bara” får beteendeförändringar och så lär inte leda till något, det ska typ vara fysiska skador, att personalen brustit i uppmärksamhet, lämnat hundarna ensamma i lokalen och sådant. ;( Idag finns ju minimikrav som ska ingå i hunddagisutbildningarna, men jag tycker inte det verkar vara tillräckligt med etologi-biten. Skulle gärna bygga upp och starta en riktigt rejäl hunddagisutbildning, men tyvärr tror jag ingen skulle gå den. ;P Det finns de som verkligen gillar och vill bli bra ”dagisfröknar”, men många jag ser på forum och träffar vill liksom ¤jobba med hund¤ och det ska gå fort att komma dit och inställningen verkar vara lite att hundarna kan väl springa omkring och mysa bäst de vill hela dagen, struktur med vila kontra aktivitet är det tråkiga människor som vill begränsa hundarna som håller på med. ;P

      • Jovisst borde det gå att anmäla eller liknande – ,en det är ju så trist att det ska behöva vara så…. Men så är det ju när vissa hundgurus får för stor tid i TV/Media, för har man kollat på hur ”experterna” gör på TV så är det ju så man ska göra.. ^^
        På tok för enkelt att starta hunddagis eller liknande verksamhet…. liksom det är på tok för enkelt att kunna kalla sig hundtränare.

  5. humlespunk says:

    Bra skrivet, jag håller med!

  6. linnea says:

    Även jag håller med!

  7. Johanna says:

    Jättebra inlägg (som alltid) MEN nu kommer käring i motvals fram här. Jag har ju fyra hundar, 3 salukisar och en schnauzer varav två är lite ”problematiska” omplaceringar. Problematiska på så sätt att vår ena tik när hon kom var som galen, jag skojar inte, hon hade haft 8 hem innan hon kom till oss, hon kissade inne överallt ,bet sönder allt och kunde inte gå i koppel, hon skulle avlivas om inte någon förbarmade sig över henne. Vi fick henne och nu 6 år senare är hon ganska ok med tanke på hur det var när hon kom men vi får henne inte att slappna av riktigt på promenaderna utan hon vill gärna (mest troligt pga rädsla) skälla på andra och göra utfall. Nu här för några månader sedan fick vi vår andra lilla sötnos också en omplacering med lite speciella behov, och hon är som tokig på promenaderna när vi möter andra men även hon går framåt, nu är hon inte livrädd när det kommer bilar eller cyklar vilket förut fick henne att lägga sig platt som en pannkaka. Jag tycker att det verkar som om hon stått bunden längre perioder för jag upplever att hon beter sig lite som ”gårdshundar” gjorde förr, de vaktar mot allt och alla. Vi jobbar mkt med dem, inte så bra som du men vi gör så gott vi kan, MEN vad jag ville komma till var att vi ibland säger saker högt på promenaderna INTE för att vi tror att det är så utan för att lugna någon förbipasserande med eller utan hund. Ibland när man verkligen ser att det kommer en hundägare som inte har en aning om hur att bete sig när man möter någon som har hundar som inte framstår som små menlösa luddtussar brukar jag högt säga till min ”alla vill inte leka, nu får ni lugna er mina tokar” bara för att lugna den ägaren, fast jag märker att mina damer vill allt annat än att leka…. Så om ni möter mig och mina hundar är det inte alltid att det jag säger stämmer med det som verkligen händer, och som jag också ser händer…..

    Vilket galet långt inlägg……

    • Ninni says:

      Först och främst: så underbart att du fått det att bli bättre! Sedan har jag full förståelse för att man ibland säger typ ”Nej, vi behöver inte leka” trots att det inte är så att hunden vill leka (jag har dessutom gjort så själv flertalet gånger med min förra hund). Men när man ser folk och hundar flera gånger, kanske pratar med dem osv och inser att de faktiskt TROR helt fel om sin hund, det är då jag blir lite deppig. Jag har även varit med om lite konstiga saker, som att en person på brukshundklubben på fullaste allvar trodde att min Wahidah var rädd när hon kom fram och hälsade. Varför vet jag inte. Wahidah gick fram helt vanligt, nosade lite och var nöjd sedan. Jag vet inte om hon trodde att Wahidah var rädd för att hon inte kastade sig i famnen på den främmande människan och inte heller viftade som en tok på svansen, men även på brukshundklubben fick jag alltså vara med om att folk absolut inte kunde läsa av i alla fall min hund.

    • Då jag även haft/har vissa problem med hundmöten med främst den ena randiga råttan så brukar jag åxå använda mig att liknande kommentarer… ”nänä, alla vill inte leka med er – bara för att ni vill leka med dem” osv & som sagt detta för den mötande ägarens skull… Även om lek inte är vad jyxen har i tankarna…
      Ibland får man försöka vara pedagogisk för sin omgivnings skull o bjuda lite på sig själv… =)

Lämna en kommentar