De där sommarodjuren.

Den börjar nog närma sig nu, fästingsäsongen. Nästa vecka påstår SMHI att det ska vara plusgrader dygnet runt och då lär det väl säga PANG och så kryllar det av fästingar, framförallt i blåbärsrisen som är så perfekta att gå i för att få till lite jobbigare terräng.

Så. Fästingskydd?Hm…

Jag är verkligen inte alls det minsta lilla yttepyttesugen på att ha gifter på Wahidah. Trots det har jag tidigare kört med Frontline, eftersom det är det mildaste fästingmedlet som finns. En dos i början av sommaren har räckt för att hon ska vara så gott som fästingfri hela somrarna, men faktiskt, hon får inte så mycket fästingar oavsett om hon har något skydd eller inte.

Bärnstenshalsband har jag testat. De fungerar inte alls. Ljudbrickor vill jag inte använda och det mesta annat verkar jättekonstigt.

Nu funderar jag på B-vitamin. Kan det vara så att det hjälper, ja då är det ju jättebra. Det verkar inte som om det finns risk för överdosering heller, vilket i princip är ett krav för att jag ska våga ge vitamintillskott. Att det sedan är riktigt billigt är ju också trevligt. Kollar man på hästaffären Börjes så kan man köpa 2½ liter för ynka 139kr. Klart billigare än att köpa på Animail där 1 liter kostar 108kr.

Visst borde man börja redan nu, så att det hinner få sin eventuella effekt innan odjuren vaknar till liv?
Kanske de redan gjort det. Igår såg jag årets första huggorm. Hur fin som helst, men jag vill gärna ha dem på bra avstånd från Wahidah.