En riktig jaktidiot…

Ja, att jag ler så fort jag tänker på hur knäpp Aysu är, det är knappast någon nyhet. Det gör jag även nu, trots att jag nästan flög omkull under kvällsrastningen…

Vi var helt enkelt ute och gick lite, precis som vi gör varje kväll av självklara skäl. Plötsligt kastade sig Aysu framåt med världens kraft och i samma sekund fick jag syn på den, haren.

Det tog ungefär en halv millisekund från att hon såg haren till att hon var helt inställd på en enda sak, att jaga och döda denna hare. Det är då jag är glad åt att ha en rymningssäker sele på henne, för när kopplet stoppar upp, då gör hon allt i sin makt för att komma åt haren ändå. Hon hoppar, skuttar, kastar sig i hysteriskt hög fart åt alla håll samtidigt, flyger rakt upp i luften… Håller man då i själva selen, ja då fortsätter hon så gott hon kan och det tar många minuter innan hon slutar leta efter det hon ville jaga. Finns det en sak att jaga, ja då kanske det finns flera?

Jag har haft jaktgalna hundar förut. Jag har varit nära på att flyga efter mina hundar tidigare när de sett saker att jaga. Men den här lilla påminner mig om hur det var innan jag fått ordning på Wahidahs skvallerträning.. Herrejävlar vad stark hon är och fan vilken jaktlust hon har!

Är jag knäpp som älskar det? troligtvis. Men det är just det som är saluki. En riktig saluki har sån stark jaktinstinkt och jaktlust att de tappar allt annat när de ser något att jaga. Varje liten del av hela deras kropp fullständigt skriker ”Jaga! Döda! Jaga!” till deras hjärnor. Det är så de är och det är så de ska vara.

Och ja, vi ska skvallerträna. Skvallerträna, träna inkallning, skvallerträna mer och motionera så mycket att hon inte har överskottsenergi. Då kommer det nog bli ordning även på hennes inkallning. Men just ikväll, då var det en jäkla tur att den rymningssäkra selen satt på och att inte kopplet gick av eller så.

Älskade skrutthund. Det går inte att inte älska en såhär tokig liten hund.
DSC_9441

9 Responses to En riktig jaktidiot…

  1. Sofie says:

    oj vad jag känner igen det där 🙂 Har ju en vilding här hemma själv. Den andra har dock lärt sig vad ett nej innebär men inte den andra. Vet inte om hon någonsin kommer att lära sig det heller 😉 Fantastiskt stark även här och ibland far jag som en trasa ner i diket efter något. Inte så glad i stunden men sedan när jag tänker på det

  2. jennysnuzie says:

    Uzie jagade också och tog en hare en gång. Den var redan skadad, brutet ben, och det var nog bara därför hon kom ikapp den… men slut tog den fast det var nog lika bra med tanke på det brutna benet. Hur som helst, även om Uzie jagade så är ju en vinthund inte alls samma sak. Volvo vs. formel 1-bil liksom. 😆

    • Ninni says:

      Men Uzie då 😀 Stackars haren som hade ett brutet ben. Tur att den slapp gå runt med det hur länge som helst.

      • jennysnuzie says:

        Hon tog några Skarpnäcksråttor också genom åren. 😀 *visslar oskyldigt* Ja faktiskt med haren, hellre dö snabbt (för snabbt gick det, det sade bara slafs) än svälta ihjäl på vintern.

      • Ninni says:

        Haha, jamen om någon dödar råttor så blir ju alla glada 😉 Skulle vara intressant att se riktig jakt någon gång, samtidigt som jag såklart INTE vill att mina hundar jagar något olovligt… Får vara glad att det finns youtubefilmer att titta på istället.

  3. Ankilika says:

    Skönt att kunna skratta åt det 😉 Och vad vacker hon är!

    • Ninni says:

      Ja, jag insåg efter att jag skrivit inlägget att det nog inte är alla som skrattar om de får en jaktidiot till hund 😉 Meen det är ju så salukis ska vara, så jag skrattar mest åt att hon är så rastypiskt knäpp. Hade jag inte velat ha en jaktidiot så hade jag ju tvingats titta efter andra raser.

  4. Erika says:

    Tittade in här igen :-). Blir alldeles varm i hjärtat av människor som har en sådan känsla för just sin hundras. Dina fina salukis kunde inte ha kommit till någon bättre!

Lämna en kommentar